Marga biedt deskundige yogalessen aan in Haren en Groningen. Ook heeft ze een pakkend Office yoga aanbod en is gespecialiseerd in coaching van jongeren en volwassenen met psychische uitdagingen.

Van altijd maar druk naar meer innerlijk geluk

Wanneer je iemand vraagt hoe het gaat, is een gangbaar antwoord: “Druk!”.
De druk kan de levensvreugde behoorlijk in de weg zitten waardoor je graag meer lichtheid en flow wilt in je leven.
Het kan verlichtend zijn om samen te onderzoeken waar je nu echt blij van wordt en hoe je meer balans in je leven kunt ervaren.

Veel ervaring heb ik opgedaan in de psychiatrie, zowel met jongeren als volwassenen. De laatste jaren ben ik vooral gespecialiseerd in het begeleiden van jongeren die bekend zijn met klachten voortkomend uit het autisme spectrum. Ik ben van mening dat jij deskundig bent over jezelf. Door middel van het stellen van vragen en het aanbieden van oefeningen kan ik je bewust maken van bepaalde gedragingen en patronen. Ik bied handvatten om deze inzichtelijk te maken en eventueel te doorbreken, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor dit leerproces. Ik gebruik o.a. technieken vanuit de oplossingsgerichte methodiek en mindfulness, ook wel aandachttraining genoemd. Indien wenselijk kan yoga geïntegreerd worden in het coachingstraject.

Werkwijze
Voor het maken van een afspraak is geen verwijsbrief van een huisarts nodig. Na aanmelding volgt een kennismakingsgesprek. Dit gesprek is kosteloos en bedoeld om te kijken of er een wederzijdse klik is. Als dit het geval is gaan we dieper in op de hulpvraag en kijken we welke methoden ingezet kunnen worden. De vervolgsessies duren ongeveer een uur. Het coachingstraject duurt zo lang of zo kort als nodig is, regelmatig evalueren is wenselijk.

Oplossingsgericht werken
Oplossingsgericht werken gaat ervan uit dat het niet absoluut nodig is om de oorzaak van je problematiek te achterhalen, voordat je gaat werken aan de oplossing. De kracht ligt er juist in om je focus te verplaatsen van het probleem naar de oplossing of het versterken van jezelf. Door middel van het zetten van kleine stappen, door vaker te doen wat positief werkt voor jou, versterk je de innerlijke kracht.

Mindfulness
‘In plaats van het gevoel te hebben dat ik in de trommel van een draaiende wasmachine zit, heb ik nu het gevoel dat ik ervoor zit en ernaar kijk. De draaiende wasmachine staat voor mijn gedachten en gevoelens die de hele dag doorrazen.’

Mindfulness wordt ook wel aandachttraining genoemd. Je leert je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties te observeren met een milde en open aandacht. Je ervaart dat je invloed hebt op hoe je hierop reageert. Op deze manier doorbreek je het patroon van alsmaar doorgaan, geleefd worden, wat vaak de oorzaak van stress is.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness en blijkt o.a. een goede methodiek te zijn ter voorkoming van depressieve gevoelens en burn-out. Daarnaast is het effectief bij stresshantering, angstbeleving, verslavingen en zelfs het versterken van het imuunsysteem.

Het is een toegankelijke methode; je hoeft niet te zweven op een meditatiewolk, je staat juist midden in het leven.

Copyright 2019 Marga Groenewold
Algemene voorwaarden